DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 27-02-2021 22:49

Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş

 

Liberal aktivasyonun üçleme taktikselliğine dair

 

Türkiye’de geçmiş ile alakalı ciddi sözler söylemek birçok açıdan artık anlamını kaybetmiş görünüyor. Güncel süreç, o kadar yöneltici noktadaki…

 

Yeni bir evreleşme peşindeki dünyanın, yaşanan an-ın nesillerine bu anlamıyla kendi dönemini anlatma sorunu ile karşı karşıya olduğu muhakkaktır...

 

Hâlbuki Türkiye ile ilgili akademik makale yazma peşindeki birçok eşhasın dahi kavrayamadığı çok ince ayrıntı-lar vardır bizimle ilgili. Bunların başında (yaşanan sorunları) konuları yorumlama salahiyeti gelir. Yani öyle şeyler söylenmeli ki, söylemiş olmuşluğu bir değer nispetine -zaman içinde dahi olsun- anlatabilsin.

 

Şöyle ki, Türkiye toplumu tabakatü’ül ulya (hayalî gruplaşma) olmadan tabakat’ül hülya (hayalen gruplaşma) olmasına demîdar haliyle revan olurken ‘üç şehri İstanbul’un’ (Üç İstanbul) Mithat Cemal Kuntay’ı dahi, meseleyi üçleme üzerinden değerlendirme zahmeti ile bizi kendine musallî etmiştir. O da şudur ki, ‘Üç İstanbul’da’ üç tabaka vardır: Biri salahiyetli azimkârlar, diğeri salahiyeti olmayan namsızlar, öbürü salahiyeti olduğu halde namsızlarla iş tutan gamsızlar. Bu üçleme-li tahlili biz, neden mi yaptık? Şundan dolayı, liberal romanın nesidir üç İstanbul… Var mı öyle bir derdi? Çıbanlı Zehra nasıl liberal söz söyleme nasiplenişidir, romanda?

 

Osmanlı Türk toplumu tanımlaması, Türkiye’nin, 20.yy’da Türkleşmesine bir geçiş kavramı olarak akademinin diline düştüğünden beri, Osmanlıların 19. ve 20. yy’nin başında ne gaileler atlattığını anlamaktan maalesef uzağız. Uzak olduğumuz için anayasal kavramlar konusunda Sol –ideoloji- üzerinden anlamı muğlâk solculuk kavramları ile toplumun tarihi soru sorma hakkının elinden almışız. Liberal değerler bu ülkede soru sorma üzerinden değil devletin üretimden –özel finans hanedanlıkları adına- uzaklaştırılması üzerinden okunduğu için kuramsal liberallik devlet kavramını Birinci Umumî harp sonrasında -özel haliyle- devletçilik umdesinin yanında elimize bırakılıverdi. -Toscanalılar Akdeniz’de haydut yapanlara (korsanlığın bütün ırklarına) yeni bir ekonomik sistem için gelin demişti değil mi 14.yy’da? Evet…! Türklerin dışında ama..! Üçleme -1.

 

 

Konu bir yönüyle bu iken diğer yönüyle de inanılmaz bir gamsızlar güruhunun varlığı ile alakalı tarihi tespitlerdir. O da şöyledir: Birinci Umumî Harbin ötesinde ciddi bir Batılılaşma evresi yaşayan Osmanlı toplumunun Türkleşmekle mi, Ermenileşmekle mi, yoksa Kürtleşmekle mi, hemhal olacağına kayıt düşenlerin çoğunun bu üç ırk kavramsallaştırmasının dışında pagan merkezli Katolik -dünya- namlılarından dizilmiş olmasını Gregoryen Ermenilerin bile anlamamasına ve hatta Zerduşdî paganlığa özenen Kürdizm’in, -kendiyle ilgili- sorunsalını bu haliyle anlamsızlaştırmasına biz başka nasıl bakabiliriz? Modernist Grekleri saymadık mı? Hani ekalliyetin üçünden biri Anadolu’da daimen olacaktı! Üçleme çıban -2.

 

Dememiz odur ki, Türkiye’de kavramlar temel itibari ile kesinlikle Batılıdır, yedek-leri itibari ise –ne ki- ulusaldır. Milli Sosyalizm, ardından sözüm ona devleti dikkate alan liberalizm… Milli burjuvazi… (Burjuvazi nerede ulus içinde yaşadı, Batı’da?) Türk Demokrasisi..! 27 Mayıs nasıl bir demokrasi adına sandığa gitti, Ekim 1961’de…? Üçleme çıban -3.

 

Kökenselliğini Toscana merkezli yeni finans kimliğinden alan ‘Türkiye liberalizm entellektüelliği’ her halükarda yerli bir donanım ile önümüze çıkmak için bazen serbest teşebbüs ekonomisini (girişimci özgürlüğü) bazen Osmanlı toplumunun ekonomik hayatının ekalliyetciler tarafından yönetilir olma propagandasını (I.İktisat Kongresi Tutanakları) kullanırken ne halkçı bir devrimi ne inkılâpçı bir muhafazakârlığı öngörmeden yapacağını -model tuttuğu Fransız Aydınlanması- diplomasi diliyle bize aktardı.

 

Bunu yaparken souverainté, vassal, kapasite, burjuva entellektüelizmi kavramlarına Sol diyalektiği musallat ederek yıllarca akademinin üzerinden Türk-iyeli- Sağı’na ve elbette ki Türk –mental- kimliğine mesaj gönderdi ve onları yönetti.

 

Bu konuda üretilen bütün anayasan zemin hiçbir zaman tartışmaya –bugün dahi- yanaşmadığı ‘adlar-unvanlar silsilesi’ bizim tarafımızdan tamamen bu haliyle ‘açıklanabilir mi?’ Evet açıklanır..!

Liberalizm -sözüm ona ekalliyetin serbest olmaması adına- yerilirken bütün uzuvları ile hayatın içinde bizzat -çıbanlı Zehra unvanıyla- olması, hangi devletçi mantığın – aleni deşifrasyonu yapılabilecek- izahını kucaklayabilir?

‘Türkiye devletçiliği’ liberalizmin evresine niye bu kadar uyumlu başlattı ki kendi içindeki ekalliyet isyanını? (İzmir iktisat Kongresi) Durum bu kadar net idiyse devletlü liberallik için 1933 sularından sonra ipin ucu niye kaçtı ki?

 

Lakin şunu ifade etmekte hiç tereddüt göstermiyoruz ki, Türkiye entellektüel kimliğinin hakikati, Marksist diyalektiği kullanmayı akliyyet kabul eden İslamizm’i, devlet kimliği karşısında söz söyleme gücü habire indirgenirken bir diğer anlamıyla Türkçülüğe bırakılmış Türklerin ‘sahibiyyetçilik’ oyunu oynamasını ve elbette ki 1856 yılı sonrası liberal kaygıları state fanatizmine çevirmiş -irticalî- ‘yapıyı’ izlemekten, anlamaktan ve kavramaktan uzak değiliz. Tarih kendi içindeki mahrem süreçleriyle bu kadar net olamaz!

 

Bu manasıyla da, Osmanlı Türklüğü meselesini Türklüğün Osmanlısı olarak anlatmakla berdevamız. Bir noktayı son olarak ifade edelim: O da kemalî ile her halin kendi içinde kalması gerektiği kelamıdır. O dahi şudur: hiçbir anayasal yücelik tanımlaması Türk kimliğinin ötesinde tanımlanamaz, tanımlanmamalı. Keşke Turgut Özal II. İzmir İktisat Kongre kararlarını oluştururken yukarıdaki tanınmamazlığa olan iktizasını külliyyen tanımama adına –liberalizmi- bu kadar legal ‘kılmasa’ idi. Güzel olurdu öyle! Daha…

 

 

 

NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş Türk hâkimiyet yöntemi Aldanma üzerinden büyür aldatma Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı Laikçileşme üzerinden başlangıç Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü Üç kültür tekâmülü Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş Marksist felasifeye Türk dokunuşu Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi Cemil Meriç meselesine giriş ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… İsmet Özel eleştirisine ruk’a Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair Marksizm’in beş eksiği beş fazlası Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı İnanılmazlık üzerine metot teatisi Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… Are you love me neden demez İngilizce? BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA