DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 16-01-2021 18:27

Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair

 

Felsefenin değerler kimliği olduğuna değin farklı bakış açıları vardır. Hiç felsefe İslamî midir tartışmasına girmeden –ki konu başka bir makale konusudur- söyleyeceklerimiz ruhçuluk vurgulu ve buradan İslamilik temalı 20. yy tanımlamalarına karşı olacaktır. Kimileri bu bakış açılarına izmleşme moduyla tanımlama getirir. Bizlerin onca kabiliyetine binaen izmleşme kimliğimizin olmaması mütevazılık ve milletimizin sade bir kimlikle siyaseti, mukaddese hizmet olarak algılamasıyla alakalıdır. Felsefe yoksa insan yoktur denilmesine karşı tanrı sorgucusu izmler tarihinde sade kalışımızın nedeni budur.

 

Bütün bunlar yaşanırken metafiziğin ( mâ ba’de’t tabîa) onca ağırlığına, kendini sağa sola serpiştirme alegorisine rağmen bir türlü dikiş tutmayan tanımlama kabiliyeti için diyeceklerimiz vardır.

 

Her spiritualist kimliğin oluşumunun fizik ötesi algısını meta-fizik ile karşılayan duruşlara karşı bizim de felsefi değerlerden başlayan ama felsefinin pagan alegori ile alakası olmayan bir metafizik tanımlamamız olacaktır. Metafiziği ruh dinginliği saadeti/kabiliyeti olarak o derece görmek mümkün iken mümkün olmayanı burada işaretlememiz, Türkiye’de metafizik tanımlamasının felsefe adına değil, felsefeden koparılan yarım yamalak tanımlamalarla -müellifin anlayışına bezenen tanımlama kökenselliği ile tartışmalı hale gelen özel tavırlarla- alakalı olmasına olacaktır.

Bu anlamıyla bizler metafiziği bir kuram veya teori alegorisi üzerinden değil, bizzat İbn-i Sina’nın işârî kabiliyeti ve elbette ki işârîye’nin (işrakilik) membaı olan Hz. Muhyiddin (r.a) üzerinden anlatma niyetimizi burada 20. yüzyılın bütün eksik tanımlamalarına karşı ilan edeceğiz.

 

Şöyle ki, metafizik, İbn-i Sina da en-nûrun insanda görülmesi kabiliyetinin kalben dışa vurum becerisidir. (topikler şerhi) Yani insan nûrdan nurlanır. Nûru yansıtır. Ve onun aynasıdır. Ve bu da fiziğin metalaşma-ya 'yani öteye' ulaşması hadisesidir. (Meta-Met’â)

 

Bu anlamıyla, Hz. Muhyiddin (r.a) bize der ki, ruh gördüklerine karşı görmemezlik planında –zatı-yla-- sakla-nmaz-yamaz. Bu saklayamazlık öylesine müthiş bir can feveranı içerir ki, buna meta-ya -yani öteye- vasıl olma faaliyeti denir. Bu, şu anlamıyla güncelin metafizik tanımlamalarının dışındadır: güncel metafiziği, fiziğin ötesindeki her şey olarak anlatmaya meyleder; ki, bu Greklere has bir tanımlamadır. Platon’un idea kabiliyeti ile Demokritos’un met’â (madde) kabiliyetsizliğini ‘ölçme –tartma- aracı’ olarak metafizik tanımlaması İslamî olamaz. (Buna meyleden o kadar İslamcı oldu ki… neyse..)

Metafizik, Marksizm’in işçi komplikasyonuna, demokrasinin çoğulculuk algoritmasına binaen ortaya konulabilecek bir öteleşme (met’â-laşma) faaliyeti olamayacağına göre metafizik; Müslüman’ın, (en-nûr) esmasının kulluk değeri üzerinden Rabbe (cc.) kavuşma hadisesidir. Bu anlamıyla Türkiye, tanımlama kabiliyetsizliğinin metafizikte durağanlık biçimlemesi yapılarak değişimi iddiası veya insan kimliğinin geleceğini diyalektikte görme Aristoculuğu, met’â kabiliyeti üzerinden ne derece galip getirilirse getirilsin o derece imanın önünde mağluptur. (Meta-Met’â-Meta-fiziksellik)

 

Hz. Muhyiddin (r.a) der ki, us’un usaresi ibadetin aklı yönetmeye başlamasıdır. Yönetilen akıl, kalbe kıblesini verdiğinde olması gereken artık olur. Türkiye bu anlamıyla metâfizik tanımlama karmaşasından Hz. Muhyiddin kabiliyeti ile kurtul-ur-muştur. (bunun bizzat davacısı biz olacağız.)

 

Maddi varlıkların üstündeki manevi akılla yola çıkıp, metafiziği 21. yy. komün’leşme diyalektiğine karşı sözüm ona uluorta –spiritiual- tanımlama-larla-yla karşılayanlar müktesebatlarını yeniden gözden geçirmelidir. El vâkî

 

 

 

NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş Türk hâkimiyet yöntemi Aldanma üzerinden büyür aldatma Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş Laikçileşme üzerinden başlangıç Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü Üç kültür tekâmülü Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş Marksist felasifeye Türk dokunuşu Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi Cemil Meriç meselesine giriş ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… İsmet Özel eleştirisine ruk’a Marksizm’in beş eksiği beş fazlası Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı İnanılmazlık üzerine metot teatisi Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… Are you love me neden demez İngilizce? BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA