DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 13-01-2021 13:19

Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı

“İnsan insanın kurdudur” meselesi bakın bizi nereye götürecek? O da şu önermeyle (mi) olacak: İnsan üretir ama üretmez, diğer önerme ise şöyle (mi) olacak: insan tüketir ama tüketmez. Bu basit önermelerin sonucu nedir peki? Şudur: insan hem üretir hem tüketir ama üretirken tüketir de. Bu önerme konumuzu nereye evirir? Şuraya geliriz oradan: biz insan olarak üretirken tüketiriz ama bu üretme meselesinde bir takım merkezî “alanlar” vardır. Mesele insan üretirken üretme fiilini (eylemini) emeği ile yapar o yüzden üretimde kullanılan emek değerlidir. Peki, insan tüketirken emek sarf eder mi? Marksizm’in buna cevabı, onu ( o meseleyi) karıştırma ünlemesidir. Bu sorunun tüketime (tüketimle alakalı) sorulmasını istemez. Çünkü asıl mesele üretirken emeğin peşine düşerek oradan kendi yuvasını (ideolojisini-isyanını-proletarya diktatörlüğünü devşirmek) kurmaktır. Bu anlamıyla sorduğu soruyu başka bir kavrama sordurtmaz ve kendi ikiyüzlülüğünü –bilerek- yapar. Ardından der ki, tamam üretmek kesinlikle iyi de tüketmek kesinlikle kötüdür. Peki dersin üretileni kim yiyecek? Kim yerse yesin, üretmek ancak benim anlattığım alanda kullanılırsa iyidir. (Bu böyle bir cevaptır!) İşte tam da konu bu! Peki, nedir o senin alanın… Açıkça söyle, nedir o senin alanın nedir? O alan şudur der, Marksizm? İşçi (worker-proleter) emeğinin –dışında- yaşanacak (kabul edilecek-uygulanacak) bütün tüketim araçları yıkılmalıdır, (sorunsaldır,) çatışmacıdır ve kesinlikle onlarla çatışılmalıdır (battle teorisi). Veya tüketim yaşamsallık adına kontrol edilmelidir. Peki, Marks’ı bu noktada bırakalım, diyelim ki, Marks’tan önce bu konu nasıl anlaşılıyordu da, Marks buna -sözüm ona- itiraz etti. (kendince çözüm üretti.)

Marks’tan önce bu konuyla ilgili olarak hiç kimse doğru dürüst açıklama yapmadı. Konuyu bu şekilde anlatan –ilk- Marks’tır. Sadece Platon dedi ki, gerçek olan güneş ve insanın kendi bedenidir (idea teorisi), güneşten mağaraya yansıyan gölge değil. Bu konuyu Marks’ın önceli olarak anlaşılmasını sağlamak içinse öncü bir felsefi kabiliyet –anlatımı- gerekir. İşte Marks’ın bahsedilen (üzerinde -prophetical- tapılan) orijinalliği budur. Gölgelerin simetrisi üzerinden yeni bir idea yaratımı… Marks dedi ki, “üretim araçları sınırsızdır, ama emek sınırsız değildir, öyle ise üretim araçları için emek seferberliği ücret üzerinden yapılır.” Peki, bu nasıl yapılır? Marks,  “ücretler, tüketim toplumunun kuralları ve o toplumu yöneten burjuvaya göre değil işçilerin taleplerine göre yapılır” dedi. İşte tarihî çatışma sahası… 19. yy’ın ikinci yarısından beri insanlığın önündeki ürkütücü Marksizm ve onun diyalektiğinin siyasete, felsefeye, tarih yazımcılığına, sanata, sinemaya, hatta İslam’a ve İslam dininin retoriğine vs.. ilca edilmesi (yansıtılması) meselesinin künhü budur. Türkiye Marksistleri, bu konunun böyle anlaşılması için bir imparatorluğu yemiş (1) (Osmanlı) ve ülkenin kaotik bir üretim-tüketim sarmalına kaykılması (bu kaotik anlatımı meşrulaştırma işini üzerine almış) için kendilerince de partizan söylevler aktarmaya canla başla çabalamışlardır. (Bu anlamıyla öncül kavram olarak sosyal demokrasi kavramını üretmiş hatta bağımsızlıkçı nasyonalizmi kullanmaktan çekinmemişlerdir.) Bugünkü dünyanın Marksizm’den anladığı şeyi, dijital coğrafyaların yeni düzenlemelerinden mülhem açılımlara anlatamama meselesi o yüzden Marksizm’in yeni ölümcül sorunsalıdır. (Marksistler dijitalle ilgili tek bilimsel makale ürettiler mi? Üretirlerse bu ne anlama gelir.?) Çünkü Marksistlerin, emeğin dışında (haricinde) söylediği bir şey olmadığı için dijital coğrafya konusunda da söyleyecekleri önce söylediklerini tartışılır kılabilir. Soru şu: Dijitalizm (2) kimin emeğidir? Paranın egemen olduğu her üretim aracı insanın yönetilme (kölelik) kabiliyetini artırırken konuyu bir üst noktaya çıkaran dijitalizm (endüstriyalizm) ne yapmaya niyetlidir? Marksist üretim kimliği tarihi tüketim anlatımını (es geçmesini) şimdi de yapabilir mi? Lütfen..!

 

 

  • Osmanlı İmparatorluğu’nun neden tarihten çekilmesi gerektiği önermeleri cevaplarıyla birlikte bütünüyle Marksist anlatım ürünüdür.
  • Dijitalizm ve aklın hormonlanması meselesi, yani aklın insan organizmasının kullanım sahasının dışına çıkarılması, aklın mekanizmle yönetilmesi…
NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş Türk hâkimiyet yöntemi Aldanma üzerinden büyür aldatma Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş Laikçileşme üzerinden başlangıç Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü Üç kültür tekâmülü Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş Marksist felasifeye Türk dokunuşu Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi Cemil Meriç meselesine giriş ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… İsmet Özel eleştirisine ruk’a Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair Marksizm’in beş eksiği beş fazlası İnanılmazlık üzerine metot teatisi Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… Are you love me neden demez İngilizce? BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA