DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 14-01-2021 17:42

Marksizm’in beş eksiği beş fazlası

 

Marksistler teorilerine çok güvenir hatta bu durumu kendi içlerinde o kadar hastalıklı bir mesele haline getirirler ki, konuyla ilgili en kapsamlı itirazlara bile alaycı yaklaşım sergileyip meseleyi -Marksist olmayan Türkiyelinin anlamasının mümkün olmadığını propaganda ederek- savsaklama yoluna giderler.

Biz burada, Marksizm’in önemli kavramsal/zamansal sorunlarından bahsedeceğiz, bunu yaparken beş farklı artısını da ifade etmeyi ihmal etmeyeceğiz…

 

Marksizm sürekli değişim (safhalaşma-dönemsellik-devinim), kimliği icabı insanlığın ilkellik/kölelik/feodalite/kapitalizm sonrası son safha düzeneğinin komünizm olduğunu ilan eder.(determinizm) Ardından da der ki, insanlık tarihinin son durağı komün toplumudur. Bunu beyan ederken kurduğu mutlak safhalaşma evresinin kendi mantığı içinde devam etmesi gerektiği savını ustalıkla es geçer, ama gelin görün ki, kendisini son safha ilan ederken komünleşme sonrasında bu mantıksal silsilenin ne ile (hangi kavramsal safhalaşma ile) devam edeceğini söylemez. İlginçtir benden -sonrası tufan da demez. (son nokta –nihai- benim de demez.) Mantıksal akıl (süreç) tutulmasında ilk fasıl budur…

 

Diğer konu şudur: Marks diyalektiği kullanırken kapitalizmi dayanak olarak alır. Oysa bir teori başka bir vasatın (kimliğin) açıkları (zaafları) üzerinden hareket etmemelidir. Ederse (ediyorsa) bu eleştiriyi de hak eder. Teori tikelci somutluk içerir. Nazariye olması için kendi özgünlüğü üstünden anlatım geliştirmelidir.

 

Üçüncü mesele de şudur: Marks onca şeyi proletarya diktatörlüğü için sıralar ama proletarya diktatörlüğünün devlet-leşme- formu hakkında kalem oynatmaz. Alman İdeolojisinde meseleyi tek lafla bilime bırakır.

 

Dördüncü zaaf umdesini, işçi sınıfının özgürlüğü için girişilen bunca şeyi işçi diktatörlüğü mekanizması –zalimliği- için istemesi adına kullanacağız.. Ne korkunç bir mantıksal acizliktir bu. Demokrasi falan Marks ve uygulayıcıları için kanlı çerezdir, bir dönemeçtir. Bu anlamıyla Marksistlerin demokratik hak talebi tarihsel bir hikâyedir, bu talep kendi diktatörlükleri adınadır.

 

Beşinci nokta, Marks hiçbir zaman demokratik toplum için mutluluk istemez, işçi sınıfı gibi toplumun sadece bir kesimi için mutluluk ister. Bu onu nasıl vazgeçilmez filozof yapar bilinmez ama yüzde doksan beşi köylülerden oluşan Çarlık Rusya’sının Sovyetleşme evresi olmasaydı bu denli açıklarına rağmen Marksizm, düşünce tarihi için bu derece açılımlı popüler düşünce olur muydu, bilinmez?

 

Şimdi gelelim Marks’a düzeceğimiz methiye faslına…

 

Marks için artı-beş, olumluluk prensibi -ki patenti bize aittir- (pardonnez-moi) şudur: proletarya diktatörlüğü kavramı, sınıfsal diktatörlük hakkında tartışma başlatmış ve bu –sınıfsallık- meselesi siyasi tarihin en gizli konusu olan seçilmiş toplumlar üzerine eğilme-mizin-nin yolunu açmıştır. Bu ilk artı puan…

 

İkincisi, Marks kadınların-birey olarak- eşitlik ilkesini kadim cinsel -met’a- kavrayışlar-ın-dan alıp emek teorisine getirmiştir.(ilerletmiştir.) Tarihsel cinsel met’â (kullanım sahası) meselesi emek nispetine oranlanıp teorik eşitlik eleştirisi yapılmıştır –ki bu da hiç yabana atılamaz bir artıdır.

 

Üçüncü nokta Marks adına yapılan edimsellik (hatta edilgenlik) kaydıdır ki, kimse Marks’ın hayatında hiçbir işte çalışmadığını ve dahi emek artı değerini tatmadığını bildiği halde Marks için tembel tanımı yapmaz. Yazdıklarını kâfi görür emek ücret kabiliyeti için…

 

Dördüncü mesele, kendi çocuklarını aç bırakma veya sadece patatesle besleme yetersizliğine rağmen tarihin gözleri önünde özel mülkiyet ve miras kavramlarının ilgasını isteyerek babalık hukukunun en temel içgüdüsü olan çocuklarını iyi yaşatma ve onlara miras bırakma anlayışını kendi dünyası adına dürüstçe reddeder.

 

Beşinci mesele ise şudur: kadın estetiğinden ziyade kadın emek kimliğini kapitalizme karşı –teorik olarak- savunur, ki bizzat kendisi kadınlarının estetik temelli olmasını isteyecek kadar kapitalizm-i (önerisini) önemser ama gariptir ki, Marks’ın bu açığı Marks estetiği fazıyla kavramsallaşarak bir zaafın dışa vurumu olarak değil (hatta kapitalizme özenme değil) estetik kabiliyet anlamıyla fikir dünyasına sunulur. Bu da son artısıdır.

 

 

NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş Türk hâkimiyet yöntemi Aldanma üzerinden büyür aldatma Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş Laikçileşme üzerinden başlangıç Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü Üç kültür tekâmülü Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş Marksist felasifeye Türk dokunuşu Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi Cemil Meriç meselesine giriş ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… İsmet Özel eleştirisine ruk’a Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı İnanılmazlık üzerine metot teatisi Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… Are you love me neden demez İngilizce? BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA