DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 02-01-2021 19:07

Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine…

Konunun önemine binaen deriz ki, mesele bir yüzyılı aşan bir anlayış-algılayış deformasyonu ile darmadağın edilmesine onca akademisyenin ağır metinleriyle insanlık tarihinin karanlık safhasına gönderilmeye çalışılmasına rağmen ciddi bir alımlama takatine sahip olması ile gözden ırak tutulmaması gereken bir meddahlığın içinde yaşamaya devam ediyor. Dahası burada serdedeceklerimiz, kitaplık çapındaki dediklerimizin-diyeceklerimizin kendi zaviyemizden ‘özeti’ olacaktır. Marksizm’i kimler çökertmeye çalıştı ama tarihin önünde hüsrana uğradı kabilinden salınmalar (partizanca salınanlar) kendi dedikleriyle etraflarında dönüp kendileriyle iktifa edebilirler.

 

1-

Marksist terminoloji bir evrenselcilik (universalism) içermez bilakis mahalliyât ve onun kültürel dönemlerinin latinceleşmiş gerekliliğe ‘anlatılı’ halinden mülhemdir. Mesela nedir, dünyanın bütün işçileri birleşin konusu? Hangi kültürel zeminin dışa vurumudur? Tanah merkezli midir transkripsi bu sloganın yoksa Tora’mı? Bu ilk maşerî örnek… (mi?)

 

Tarihi materyalizm efsanesini akademik olarak (1) (2) dillendiren her çıkış Marksizm’in mahalli kabiliyetini anlatmaktan ziyade meselenin kökenini deşifre mahiyeti gütse de, -anlatım- deformasyonu-nu antik Yunan’dan başlatarak konuyu savsaklar. Bu anlamıyla Türkçede meselenin Marks’tan evvel var olduğu meselesi Platon’u Marksistleştirme edimidir. Biliyorsunuz Marks’a öykünme adına İbn-i Haldun bile Mukaddime’sinde söyledikleriyle Marksistlerin dahiyane söz diziminden ‘mümkünâtsızlık’ kabiliyetine mazhar bırakılarak nasibini almıştı.

 

2-

Marksizm bizim iddiamıza göre bir din felsefesi (Tanah antikitesi) tekniğini suje’ye (met’a’ya) giydirme halidir. (Suje, met’a birleşimi nerede olur şimdi konumuz değil.) Bu anlamıyla öznel (subjectivité) olmaktan ziyade özeldir, proprietary (müseccel) bir edimdir. Bunun nasıl bu hale geldiği hakkındaki ilkesellik sorusu Bavyera Wittelsbach Kontluğu ile Prusya Hohenzollern Hanedanı faaliyetlerinin Alman Birliği çeperinde aranması gerekir. Ve dahi en saklı verilerini siyasi tarihin bugün dahi ulaşmakta güçlük çektiği akademinin irdele-ye-mediği konu olarak buraya kaydedelim.

 

3-

Marksist akademik kürsülerin bütün faaliyetleri 20.yy’ın savaş dönemlerinde dahi belli bütçelerle desteklenmiş ve hatta Marksist estetik, Marksist sanat, Marksist biçimcilik-duyumsama-gerçekçilik kimlikleriyle dış dünyanın olmazsa olmazı haline getirilmiştir. Ortadaki müthiş (!) külliyat Adorno-Walter Benjamin-Habermas üzerinden II. Dünya Savaşı sonrası öylesine ağır hatlarla insanlığın hafızasına sunuldu ki, Frankfurt okulunun söyledikleri bile onları tatmin etmedi.

 

 

4-

Marksizm yeterliliğini- iç duyumsamasını ideolojik kapasitesinden ziyade İbrahimî dinlerin kavramları üzerinden edinirken insanlık zekâsının bilim kabiliyetinin Grek panteizminin ve elbette materyalizmin üstünden edindiği önemli kimlikle (Hegel-Engels-Marks-Lenin üzerinden biriktirerek) elde etti. Ardından Rönesans ve Reform (Aydınlanma) gömleğinin serüveninde son nokta olarak 20.yy’la anlatılan laboratuar kimliğiyle yeni insanlık kabiliyetinin temeli haline getirildi. Bu ‘getirme’ fiilini icra edenlerin the highest identity olduğu gizli değildir. Revelation’a (vahiy) karşılık insanlık adına yeni revelation tümcesinin arkaplanına da işlendi.

 

5-

Bütün bunların ardından Marksist felsefe ve metodoloji kabiliyeti olarak anlatılan subjectif değerlendirmelerin tamamı yeni bir istila sayhası ile II. Dünya Savaşı sonrası siyasi hafızanın bütününü sıfırlamaya çabaladı. Bu anlamıyla ülkemizde yeni insanlık dininin (!) etkisindeki nesillerle bugünkü sosyo-politik zemin oluşturuldu…

 

Bu ana başlıklar altında özetleyebileceğim bir makale kıvamında anlatımı ancak bu kadar mümkün olan meseleyi okuyucularımızla kitap çapında buluşturma kurgusunu saklı tutarken sadece öykünme ve tipik soğuk savaş etiğinin meczubu mahallî zevatların, Marksizm’in küçümsenmesi konuyu büyütür misûllû duruşları bizi bildiğimizle ve daha gür seda ile amel işlememizin önünü açar, vesselam.

 

  1. Hilmi Ziya Ülken, Tarihi Maddeciliğe Reddiye…
  2. Ziyadeddin Fahri Fndıkoğlu, Marks üzerine etütler…
NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş Türk hâkimiyet yöntemi Aldanma üzerinden büyür aldatma Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş Laikçileşme üzerinden başlangıç Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü Üç kültür tekâmülü Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş Marksist felasifeye Türk dokunuşu Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi Cemil Meriç meselesine giriş ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… İsmet Özel eleştirisine ruk’a Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair Marksizm’in beş eksiği beş fazlası Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı İnanılmazlık üzerine metot teatisi Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… Are you love me neden demez İngilizce? BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA