DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
HOCACÜNDİZADE ATAULLAH BEY
HOCACÜNDİZADE ATAULLAH BEY
Giriş Tarihi : 29-05-2021 17:39

İslam düşüncesinin Batı kimliği ile hesaplaşma kabiliyetine giriş

 

Modern İslam düşüncesi tenkidi-4

 

Modern İslam düşüncesi kavramlaşmasında bizim kullanacağımız kıstas şudur? Nasıl bir İslam düşüncesi oluşmalıdır, bu kabiliyet var mıdır bizde? Bunun Batıyla hesaplaşma kimliği ne olmalıdır? Veya gerçekte askeri kimliğin dışında Batı ile hesaplaşılmasına (cihadî vuruşmaya) karşı olunması mı gerekiyor? (evet mi?) Cihat tadili mi gerekli? Bunca Batıcı cihadist kabiliyete (oyun diline) karşı. Biz kimiz meselesi her haliyle gündemdeki yerini koruyor. Biz Antik Yunan’ın felsefi ardılı mıyız? Yoksa Antik Yunan’dan sonraki dünyanın tek temsilcisi miyiz? Bunu hem itikadi hem de akli duruşla başardık mı? Bu tahliller felsefi anlamda İslam düşüncesinin Antik Yunan’dan sonraki tek temsilcisi olduğumuzu söyleyecek. Tavrımız net. Peki, Yunan bize vahyin kimliği dışında ne verecek, verdi mi? İbn-i Sina’ya verdi. (mi?) O öyle der, ‘topiklerinde.’ Onun ilham kaynağı Aristo’dur. Yunan vahyin kimliği dışında varlık kimliğini varoluş zincirlemesi dışında bize verecek mi? Hiçlik kimliği konusunda varoluşa sakil durmayanlar bizi dinlemeden önce kendi ahlakı zeminlerini dinlerlerse daha iyi olur. İslam düşüncesinin yaratım kimliğini varlık/varoluş/oluş üzerinden okuduğumuzda yerimiz ilk hâl itibarı ile Aristo’nun yanı olmaya devam edecek mi? Hiç şüphe yok. Oluş kimliği -sonraki hâl ile- bizi tatmin edecek mi? Kabul edelim ki, sürecin vahameti karşısında Batı kimliğine karşı üretilen her şeye düşmanca yaklaşım doğru değil diyen, -Batı ile sorunumuz sadece imanî-dir diyen- hafifte olsa bir kitle doğmuş bulunuyor, kendi sosyal kimliğimizden.

Bu haliyle bizler, Batı ve Antik Yunan sorunsalını şöyle çözebiliriz? Onların varlık alanlarını bir tanrıtanımaz kimliğinde -oluş halinde- tutabiliriz. Yani diyebiliriz ki, doğum-ölüm-üretme-üretme hakkınız devamlı olma haliyle Müslüman toplumda yaşamanız bizim düşünce kimliğimizin yeni formudur. Fıtratî zorunluluklarınız bunun dışında kalacak ve tababet (tıp) ilmi buna bakacaktır. Batıya neden karşı koymalı sorunumuza onurluca bir cevap vermek zorundayız. O da böyle olur.. İkinci ve ağır meselemiz şudur: Batı bizim dünyamızdan aldıklarını bize iade ederse bu sakil (karşı koyma) durum düzelir mi? Veya daha ötesi Batı pagancı (1) kimliği ile vahye tamamen teslim olmalı mıdır? Dahası Batı bu kimliği ile yaşamalı ve bizim nefretimizi veya hayalimizi süslemeye devam mı etmelidir, hem de şûh-vahim realitesi ile? Bu kıstasların arasında bir İslam düşüncesi tesis edilebilir mi? Edilmelidir. Kıstaslarımız bu olmalıdır, olacaktır. Öyle ise bizler, neden Batı düşüncesi pergelini şimdi İslam düşüncesinde modern vurgusu ile işlemeye aldık anladınız mı? Modern kimliği ile yeni bir Batı hamlesi karşılamak istemiyor ve savunmada kalmayı zûl görüyoruz.

Bir diğer konu şudur: Batı bizim tahayyül ettiğimiz gibi kötü müdür? Yoksa vahye evet demediği için mi kötüdür? Bu ikisinin arasında bir dünya var mıdır? Evet, vardır; bizim tahlillerimiz bu iki dünyanın arasında olacaktır. Bu anlamıyla bizler İslam düşüncesinin kavramsal izahları yerine kökensel izahları peşinde koşacağız. Ne yapacağız?. Batı ile aramızda ki sorunları kalem kalem yazacağız mesela diyeceğiz ki, Batı ile din kimliği problemimiz var, ardından diyeceğiz ki, iyinin ve kötünün tasvirinde problemimiz var hatta Platon ve Aristo değerlendirmemiz de bile sorun var ve her nedense erdem meselesinde Sokrat’ın kendini baldıran zehrine teslim etmesine-vermesine intihar diye bakmak gibi bir sorunumuz var. Bütün bunlar nedir? Şudur: biz İslam toplumu olarak belki New York standartlarında bir devinim yakalayamayacağız ama temsil ettiğimiz ahlak bize New York (sosyopolitik-sosyokültürel) devinimini getirebilir. Daha da öte gidip deriz ki, biz dindar olmayı teşvik ettiğimiz kadar tanrıtanımazlığı teşvik etsek acaba ne kadar -şahadetli şahit- kaybederiz veya bizim din ısrarımıza Batı entelijansıyası Taliban ve benzerlerini bu anlamıyla kurgulamaktan vazgeçer mi? Bir-, Doğu-Batı sorunsalının en önemli ayağı siyasal varlık kimliğidir. Bu kıstasın iyilik-erdem üzerinden kırılacağını düşünmek doğru olmaz. İyilik bir anlamıyla puta tapıcılığa düşünce damarı üzerinden izin verme anlamına gelemez. İki,- Müslüman’ın ‘inek’ meselesi bir uygarlık meselesi değil bir kültür meselesi olduğunu Hint mistizmine aktarmak zorunda mıyız? Değiliz. Bu anlamıyla bizler ehlisünnet kavramını bir kale teşekkülü olarak yorumlamayı hele ‘tabakat’ (2)kültürü üzerinden bir düşünce kimliği geliştirmeyi uygun bulamayız. Diyeceğimiz şey, aydın olan şey hiçbir zaman ışık huzmeleri altında kararmaz. İslam.

 

 

  1. Paganizm konusunda söyleyeceklerimiz vardır ve bize özgü bir okumadır. Akademinin konuyla ilgili bilgisi fasittir.
  2. Tabakat kültürdür, din değildir ve eleştiriye kesinlikle muhtaçtır. Tam tercüme edildiğinde bu külliyatları kimde Müslümanlık adına eline almaz.
NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Adana Demirspor00
  • 2Alanyaspor00
  • 3Antalyaspor00
  • 4Başakşehir FK00
  • 5Beşiktaş00
  • 6Fatih Karagümrük00
  • 7Fenerbahçe00
  • 8Galatasaray00
  • 9Gaziantep FK00
  • 10Giresunspor00
  • 11Hatayspor00
  • 12İstanbulspor00
  • 13Kasımpaşa00
  • 14Kayserispor00
  • 15Konyaspor00
  • 16MKE Ankaragücü00
  • 17Sivasspor00
  • 18Trabzonspor00
  • 19Ümraniyespor00
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
HAYVANLAR ALEMİ
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
HAYVANLAR ALEMİ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA