DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 10-01-2021 15:04

İnanılmazlık üzerine metot teatisi

Konunun önemine binaen söyleyeceğimiz ilk nokta inanma meselesinin teatik olup olmayacağıdır. (teati edilip edilemeyeceğidir). İnancın teati edilmesi mümkün değildir. Ama çoğu insan inanmayı teati etmeye yani karşılıklı müzakere etmeye, elverir ki bu müzakereden sonra şayet karşı taraf kendini ikna ederse onun tarafına geçmeye müsait bir inanç kimliği etrafında döner, dönebileceğini va’z eder. Hatta antik demokrasi modelinin modern demokrasilerle farkının bu olduğuna bile kendini böyle ikna eder. Bu modern bir yanılmasadır. (illusion) İkna edilme meselesi de teatiktir. Biz-ler ikna edilemeyiz, edilmemeliyiz. Çünkü imanımız vardır. Liberal kabiliyetin karşılıklılık (reciprocity) prensibi de bir anlamıyla bu konuyu önceler. Yani o da teatiktir, ki bu bir modernité kabiliyeti oyunudur. Sadece şunu der-iz: Ben senin –yaşam- alanını kabul ediyorum sen de benim inanç alanımı kabul et. (öyle mi?) Bu bölüşümlülük (1) aslında imanı anlamamak demektir ve de kavramamak da. Bu anlamıyla inanç ve iman arasında müthiş fark-lar vardır. Mesela Mekkeli Sevgili (as.) ’sizin dininiz size bizim dinimiz bize’ ayetini okuduktan kısa bir süre sonra Mekke toplumuna inneddine indallahil İslâm (Alî imran-19) ayetini okumuş ve meseleyi pagan Kureyş gerçekliğine ilan etmiştir. Paganlık bu anlamıyla evrensel yöreselciliktir. (universé localism) Paganlığa özgürlük ve dayanışma kabiliyeti üzerinden methiye düzen bir iman olamaz. Olabilirlik vehmi bu anlamıyla fasittir. Fûska (fisk’e) düçardır. Ortak yaşam meselesi (2) bu anlamıyla İslam’ın hayat prensiplerine müthiş gerekçelendirmeler ile ulaşır. Nedir o? İnsan hayatı önemlidir ve kutludur. İnsanın haysiyeti korunmalıdır. Mal ve mülk edinme hakkı, çoğalma içgüdüselliği sağlanmalıdır. Ve kesinlikle ırksallık reddedilmelidir. Çünkü İslam aynı ırkların tesanütü prensibini o ırkın kurdu (weakness) olarak görür. Irkların dayanışma kabiliyeti diğer ırkları dışlarken veya köleleştirirken hiç hesaplamadığı bir şey ile karşılaşır. O da aynı kan kimliği becerilerinin (saf ırk) belli bir süre sonra iflasıdır. Bu anlamıyla ırk temelli devlet teşkilatları da antik dönemden beri çok çabuk yıkılmıştır. İslam bütün ırkları kan kimliği içeriği ile iman dairesine alır. Bu da İslam toplumunun dayanılmaz üstünlüğünü doğurur. Anadolu kıtasının yıkılmazlık kimliği bütün ırkları teati (exchange) ederken millet ve iman birliğine davet etmesidir ki bu davet, kutlu bir davettir. İşlerliği her yüzyılda kendini yeni bir süreçle âlemîn önüne kendi (iç-dış) zaferiyle koyuverir. El vâkî minel hâkk.

 

  1. ….proportionality has been elevated as a basic principle of interpretation of the European Convention on Human Rights./ Bölüşümlülük AB’nin insan hakları sözleşmesinin temel bir ilkesi olarak önceldir…
  2. Birbirimizden emin olma meselesidir aslolan, bunu milli kimlik de sağlar, devlet emânı da…
NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce 09-04-2021 15:24 Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş 06-04-2021 14:04 Türk hâkimiyet yöntemi 30-03-2021 18:27 Aldanma üzerinden büyür aldatma 27-03-2021 19:39 Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş 15-03-2021 13:01 Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler 09-03-2021 11:14 Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim 03-03-2021 12:52 İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı 01-03-2021 14:04 Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş 27-02-2021 22:49 Laikçileşme üzerinden başlangıç 17-02-2021 12:46 Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu 16-02-2021 11:53 Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité 09-02-2021 19:07 Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ 07-02-2021 18:12 Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  04-02-2021 13:03 Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan 02-02-2021 17:28 Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih 31-01-2021 19:29 Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü 28-01-2021 13:25 Üç kültür tekâmülü 27-01-2021 12:48 Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş 26-01-2021 14:46 Marksist felasifeye Türk dokunuşu 24-01-2021 17:45 Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi 23-01-2021 18:20 Cemil Meriç meselesine giriş 22-01-2021 19:08 ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş 20-01-2021 09:23 Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… 19-01-2021 09:09 İsmet Özel eleştirisine ruk’a 17-01-2021 09:55 Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair 16-01-2021 18:27 Marksizm’in beş eksiği beş fazlası 14-01-2021 17:42 Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı 13-01-2021 13:19 İnanılmazlık üzerine metot teatisi 10-01-2021 15:04 Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… 09-01-2021 17:17 Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… 05-01-2021 15:59 ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) 03-01-2021 15:29 Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… 02-01-2021 19:07 Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi 23-12-2020 10:19 Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… 22-12-2020 09:35 Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… 19-12-2020 12:07 Are you love me neden demez İngilizce? 17-12-2020 09:34 BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ 15-12-2020 13:41 BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE 12-12-2020 11:20 TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI 10-12-2020 11:24 TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? 09-12-2020 10:48 TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR 08-12-2020 14:38
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA