DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
MEHMET HABİL TECİMEN
MEHMET HABİL TECİMEN
Giriş Tarihi : 02-02-2021 17:28

Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan

 

Türkiye Cumhuriyeti’ni kuran devlet aklının kendi içinde oluşturduğu fiili insan zemini, ne derece kendi içinde olağanüstü bir akli kabiliyet barındırsa barındırsın, normalde bu tasarım, -Osmanlı Milletler Cemiyetinin- (1) kavramı olarak daha sonraki yıllarda önce çıkacak üç tarz-ı siyasetten başkası değildi. Durum bu merkezde iken devletin yeni sahiplerinin, kendi ifadeleri ile rumuzlu bir takım imgeler yerine üç tarz-ı siyasetin özel rumuzlarını kullanmaları, -kullananlara daha sakıncasız geldi. Bizlerin yıllar sonra farkına varacağımız açmazları, ta o dönemde, kendi aralarında çözmüş olmalarına bugünün, Türkiye’sinde hâlâ uyuluyor olması bizim açımızdan hiç te sürpriz olmuyor. Şu noktayı belirtmek fayda var ki, Türkiye kendi içinde çok kutuplu bir takım fikri cereyanlarla birlikte hareket ederken, edebiyatın gücünü de yanına alıyor olmasını büyük bir dikkatle ifade etmek yerinde olur. Mesele Türkçü münevver Hüseyin zade Ali, bizim için iyi bir devlet kaidesi yeğdir derken, diğer Türkçü Ziya Gökalp devlet formu bizim için bir kültürdür dedi. (mefâhir.) Daha ötelere gitmemek için şunu ilave ederiz ki, Türkiyeli Türkçülerin yanı sıra Türkiye dışındaki Türkçü akımların içine dahil olanlar da, -mesela iş’te fikirde, dil’de birlik üstadı Gaspıralı,- meseleye 1917 şartlarının anladığı merkezin bakış acısıyla anlayacak kadar Türkçü bakışı Sovyetleşme evresinin öncesindeki Rusya’nın temayüllerinden –nemlendirerek- anladı-. Şimdi bütün bunların yanında İslamcıların, Batıcılarla ortak olduğu konuların bir kaçının içinde sadece biriydi muassırıyet; olmazsa olmazları falan değildi, hatta o dönemde İslamcıların konusu, hele “isyan ahlakı” hiç değildi; neydi peki, “demokrasiydi.” İslamcıların neredeyse tamamı “meşvereti”, demokrasi olarak anlamaya o kadar meyyal idiydiler ki, konuyu kendi içinde çözmek için, Batıcılar (Garpçılar) müdahalede bulundu. Hem de ne müdahale! Ve dediler ki, tamam devleti biz kuralım siz bize bu halinizle yardım edin. (o hal ne idi, bugün de aynı hal berdevam) Meselenin özeti bu iken, bugün bazı eşhasın hâlâ Türkçülüğün “milli devlet” ilkesi gibi konularda konferanslar vermesi, meselenin tarihi boyutunu temsil (edemez) etmez; sadece mahalli bir takım hazları önceline alır -vesselam-. Bizler bu konuda, tarihin dipnotlarını kullanırken (kullanacak iken) kendi zaviyesinde Türkçülük yaparak konunun tarihsel arka planını sektirenlere söyleyecek sözümüz elbette olamaz. (bildikleri gibi zamanı anlamlandırabilirler.) Lakin, şu nokta önemlidir, Türkçülük elbette iktidar almalıdır. Ama mutlaka tarihsel kodlarıyla hesaplaşarak bunu yapmalıdır denilmelidir. (Tarihsel kodları arasında tabi iktidar olmak varsa.) Batıcılar, ‘ Batının’ hukuksal olarak bile Türkiye topraklarında temsil edilemeyeceği yeminlerinin kodlarına artık dönebilir mi? Ne gezer!. Ya modernist İslamcılar, kendi ataerkil kavramlarının İslamlaşmak olduğunu hatırlarlar mı bugün? Mümkün mü? Asla değil… İslamcılık ve İslamlaşmanın ne kadar zıt kavramlar haline getirildiğini sizde görmelisiniz artık. İslamlaşmak diye bir kavram kaldı mı ki? Dedik bunları ve de eyledik.!

 

  1. Bu meşrutiyet Türkiye’sinde savunuldu mu?
NELER SÖYLENDİ?
@
MEHMET HABİL TECİMEN

MEHMET HABİL TECİMEN

DİĞER YAZILARI Günahın metodik anlamsalı üzerine sözce 09-04-2021 15:24 Asyalı antikite kabiliyeti nedir duruşuna giriş 06-04-2021 14:04 Türk hâkimiyet yöntemi 30-03-2021 18:27 Aldanma üzerinden büyür aldatma 27-03-2021 19:39 Üç Tarz-ı Siyaset eksenli politik duruşun 20. yy eksenli eksantrik kabiliyetine cevabî giriş 15-03-2021 13:01 Marksizm’in uygulanabilir kavramları bağlamında kapitalist değerler 09-03-2021 11:14 Türkiye üzerinden aşklar koalisyonuna tazim 03-03-2021 12:52 İkircikli tekel kimliğine konuşma yazıtı 01-03-2021 14:04 Osmanlı toplumundan liberal Türk tabakalaşması düzenine giriş 27-02-2021 22:49 Laikçileşme üzerinden başlangıç 17-02-2021 12:46 Türk Edebiyatı’nda kadim-modern statükosu 16-02-2021 11:53 Bir gelişmecilik hikâyesi olarak modernité 09-02-2021 19:07 Üçlü politikaya karşı ‘Tek Tarz-ı Vahiy’ 07-02-2021 18:12 Türkiye siyasi kültüründe Fransa ihtilâl tarihi muhibliği  04-02-2021 13:03 Fikirdaşlara aşikâre ötelenmiş fikrî arkaplan 02-02-2021 17:28 Türk Edebiyatı’nda zamanın taharrûatına tavzih 31-01-2021 19:29 Medeniyetin öldürücü kültür kapsülü 28-01-2021 13:25 Üç kültür tekâmülü 27-01-2021 12:48 Hz. Muhyiddin’i anlama meselesine giriş 26-01-2021 14:46 Marksist felasifeye Türk dokunuşu 24-01-2021 17:45 Türk Medeniyeti Tarihi’ne Başlangıç Cümlesi 23-01-2021 18:20 Cemil Meriç meselesine giriş 22-01-2021 19:08 ‘Nurettin Topçu’ Meselesine Giriş 20-01-2021 09:23 Türk Edebiyatı’nı eleştirme kabiliyetine ilişkin… 19-01-2021 09:09 İsmet Özel eleştirisine ruk’a 17-01-2021 09:55 Metafiziği tanımlama kabiliyetine dair 16-01-2021 18:27 Marksizm’in beş eksiği beş fazlası 14-01-2021 17:42 Marksizm’in üretim kimliği, tüketim anlatımı 13-01-2021 13:19 İnanılmazlık üzerine metot teatisi 10-01-2021 15:04 Gidiş ve bir daha hiç gitmeyiş… 09-01-2021 17:17 Nice zaman ilinde bir şehir tesellisi… 05-01-2021 15:59 ‘Pazarın Sistematik Babaları’ (1) 03-01-2021 15:29 Marksizm neden küçümsenmemelidir zihniyetinin dikkatine… 02-01-2021 19:07 Market hükümleri üzerine kadim söz iklimi 23-12-2020 10:19 Kahvesiz kalmanın tatsızlığı… 22-12-2020 09:35 Dudak mimikleriyle gelişen tebessüm kimliğine dair… 19-12-2020 12:07 Are you love me neden demez İngilizce? 17-12-2020 09:34 BİR TEK METİNLE İNSANA NİZAM VERMENİN HİKÂYESİ 15-12-2020 13:41 BİR METEL AKŞAMINDA KAYSERİYYE 12-12-2020 11:20 TÜRKLÜĞÜNÜN DAS’ÜL EVRESI DAD-EL HÜKMÜ MEVT DEVRESI 10-12-2020 11:24 TÜRKİYE’NİN ZAFERLERİNE NASIL BIR GÖLGE TASAVVURU? SAĞ VE SOL TÜRKİYE İÇİN NASIL BİR KAVRAM OLMALIDIR? 09-12-2020 10:48 TÜRKIYE TARİHİNDE FAİZİN ÜÇ EVRESİNE DAİR 08-12-2020 14:38
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA